Hoe gastvrij is jouw organisatie?

‘Oh, maar wij zijn echt al heel goed bezig hoor, we zijn echt heel gastvrij’. Dat geloven we natuurlijk graag! Maar als gastvrijheids-fans pur sang, zijn we daar soms tóch een beetje kritisch in. Gastvrij als we zelf zijn, delen we gratis en voor niets onze kijk op gastvrijheid en hoe je hierin een verbeterslag kan maken!

Laten we beginnen met voor wie we het eigenlijk doen, die gastvrijheid.

  1. Inkoppertje: de gast! De definitie van het woord ‘gast’ loopt nogal uiteen; maar onderstaande definitie dekt de lading; ‘Wie ergens ontvangen, verwelkomd of op een bijzondere wijze behandeld wordt.’
  2. De tweede doelgroep is je collega’s!  Toen we nog in een situatie zaten dat we iedere werkdag op kantoor mochten verschijnen, was je collega dus ook een gast! Faciliteren in een schone, prettige werkomgeving, met dito kantoormeubilair, maar zeker ook het gastvrije ontvangst door de gastheer of gastvrouw bij binnenkomst.

Ervanuit gaande dat we ergens wel weer aan het werk mogen mét onze collega’s naast ons in hetzelfde kantoor, is het goed om nu alvast te beginnen met plannen maken over een gastvrij ontvangst voor al je collega’s.

  1. Jijzelf. Ikzelf? Jazeker! Want deze kennen we allemaal: ‘Wat je geeft, krijg je terug’ en – practice what you preace. Een beetje out of your comfortzone misschien, maar als je toch zoveel thuis bent, weleens aan gedacht om de postbezorger (die je nu waarschijnlijk vaker ziet dan je vrienden) een koffie to go mee te geven? Kan gewoon in een plastic bekertje mee en kijk eens hoe blij verrast hij of zij zal zijn! Geloof ons, het maakt zijn/haar, maar ook jouw dag goed.

 

Nu je weet voor wie je gastvrij wilt zijn, is het goed om te gaan kijken naar de definitie van gastvrijheid: ‘Wie ergens ontvangen, verwelkomd of op een bijzondere wijze behandeld wordt.’

Ergens is een breed begrip. Je verwachtingen zijn sterk afhankelijk van je bestemming.

Hoe zijn jouw verwachtingen in je vrije tijd?

Zijn die erg verschillend dan je verwachtingen in de zakelijke wereld?

Stel jezelf eens voor dat je (als het weer kan) een avond gaat dineren in een fijn restaurant. Je hebt je beste vrienden uitgenodigd, een mooie outfit uit de kast getrokken en hebt zin in een avond ontspannen en goed eten:

Zodra je de deurklink vastpakt, wordt de deur al voor je opengedaan en een ‘Welkom, leuk dat jullie er zijn!’ klinkt je tegemoet. De jassen van jou en je gezelschap worden aangenomen en de gastvrouw gaat jullie voor naar tafel. Het aperitief wordt opgenomen en de avond kan beginnen! In een restaurant vindt je het niet meer dan vanzelfsprekend dat je jas wordt aangenomen en je tafel wordt gewezen.

Kom je de volgende dag bij de tandarts, dan verwacht je dat niet en hang je je jas zelf op. Maar wat nu als diezelfde tandarts je dit keer verwelkomt en zegt; ‘Goed dat je er bent! Mag ik je jas aannemen?’ Zij hangt je jas op en jij kunt je ontspannen in de stoel installeren. Verwachting overtroffen, toch best een aardige vrouw, die tandarts! En het trekken van je kies? Nog steeds geen pretje, maar de omstandigheden daarom heen verzachten de (kies)pijn.

De verwachting overtreffen, daar draait het om! Het is zo simpel en je kunt er NU nog mee beginnen!