Leestijd: 3 minuten

Hospitality draait om en met mensen. En als die er (tijdelijk) niet zijn, merk je dat meteen. Of dit nu komt door ziekteverzuim, het vertrek van een collega of een (vervroegd) pensioen; de impact is direct voelbaar. De druk op het team neemt toe, maar het opvullen van een positie valt niet altijd mee. In deze blog nemen we je mee in oplossingen om er toch voor te zorgen dat jij altijd gastvrij bent.

Laat bezettingsproblemen je gastvrijheid niet in de weg zitten

Personeelstekort hoeft niet altijd te leiden tot het verlies van je gastvrijheid en service. Maar wat zijn dan concrete oplossingen om bezettingsproblemen te voorkomen? Dat leggen we uit aan de hand van drie manieren.


1. Tijdelijke ondersteuning
De zomervakantie is bijna voorbij. Je hebt de bezetting voor elkaar, tot één week voordat de topdrukte begint. Twee mensen vallen voor een aantal weken uit. De verwachting is dus wel dat ze op korte termijn weer meedraaien, maar tot die tijd kom je personeel tekort. Op dit soort momenten biedt tijdelijke ondersteuning (ook wel uitzenden genoemd) een mooie oplossing.  

Zoals de naam al zegt, dient deze ondersteuning als meest tijdelijke oplossing. Je kunt snel krachten inzetten om de druk op het team te verlagen. Zonder dat je hier direct een langdurige samenwerking voor aan hoeft te gaan. De flexibiliteit om snel te reageren op veranderingen en pieken in de vraag zorgt ervoor dat jij de juiste service kunt blijven verlenen. Daarnaast is uitzenden erg goed in te zetten voor projectmatige opdrachten zoals een verhuizing of renovatie.

2. Detachering
Een tweede optie is het detacheren van een collega. Ook deze invulling is tijdelijk, maar anders dan bij tijdelijke ondersteuning, wordt de collega echt onderdeel van het team. Daarnaast zorgt tijdelijke ondersteuning vooral voor een blijvende uitvoer van doorlopende taken. Detachering brengt daarentegen (specialistische) kennis mee en kan voor positieve verandering in het team zorgen. Zonder dat je meteen een nieuwe collega voor hoeft aan te nemen. Deze samenwerking duurt daarom vaak langer dan bij tijdelijke ondersteuning

3. Werving & Selectie
Dan de laatste manier. Het aannemen van een nieuwe collega. Dit kan omdat iemand met vervroegd pensioen gaat of omdat je zoekt naar uitbreiding van het team. Anders dan bij detachering, ga je hier op zoek naar een collega om zelf aan te stellen. Deze manier is vaak het meest intensief en kost daarmee het meeste tijd, maar zorgt ervoor dat je na het aannemen van een nieuwe collega een vaste kracht hebt binnen het team.

Bij werving & selectie is het vaak aan te raden om, totdat een nieuwe collega is gevonden, het team te ondersteunen met een tijdelijke kracht. Zo blijf je in ieder geval op uitvoerende taken de juiste service verlenen.

Zorgen voor structurele bezetting

In een organisatie waar continuïteit en topservice belangrijk zijn, is het dus belangrijk om slimme, structurele oplossingen te hebben voor je bezetting. Zo kun je meteen bijspringen als het nodig is en worden uitdagingen die langer aanblijven met een goede strategie aangepakt. Zo hoeft je gastvrijheid door bezettingproblemen er nooit onder te lijden.

Wil je meer weten over een passende oplossing voor jouw organisatie? Neem dan contact op.

Ontvang wekelijks tips en nieuws over facilitaire dienstverlening
Naam